Cultuurverschillen tussen België en Nederland? Daar kan je een boek over schrijven!
Dat je een boek kan schrijven over de cultuurverschillen tussen België en Nederland, is een understatement. De verschillen zijn zo rijk en veelzijdig dat we zelfs niet bij één boek gebleven zijn. Elk boek zoomt in op een ander facet: van tips over hoe we vergaderen en onderhandelen, tot concrete tips voor hoe we beter op elkaars cultuurverschillen kunnen inspelen in marketing, sales en in de dagelijkse samenwerking. Ontdek een bron van herkenning, praktische inzichten en vaak ook een glimlach.
Boek Valse Vrienden: een inzicht in de cultuurverschillen tussen België en Nederland
Mijn boek Valse Vrienden gaat over de cultuurverschillen tussen België-Nederland. Als je Nederlander of Belg bent en je wilt je zuider- of noorderbuur beter begrijpen dan moet je die boek zeker lezen. Ga je als Nederlander zaken doen met Belgen, of andersom: ga je als Belg zaken doen met Nederlanders dan zal dit boek je behoeden voor heel wat valkuilen.
Maar ook als je als Nederlander een relatie aaanknoopt met een Vlaamse partner of andersom dan moet je dit boek ook echt lezen!
Sinds 1986 in België
In de regel is het Belgische beeld over Nederlanders niet mals: ze zijn arrogant, gierig en ze bedriegen je waar je bijstaat. Meestal slaagt de gereserveerde Belg er goed in om dat beeld voor zich te houden. Maar wat die ‘arrogante’ Ollander niet begrijpt is dat hij voor een groot deel dat negatieve imago over zichzelf afroept. Want nog altijd hebben veel Nederlanders een houding als zou onze zuiderbuur een soort achtergebleven nakomertje zijn: wel lief en best ook wel grappig, maar ook een beetje sullig en dommig. Als je dat als Nederlander naar de Belgen uitstraalt dan maak je in hun landje natuurlijk niet echt makkelijk dikke vrienden…
Lang werd die valse vriendschap tussen België en Nederland van beide kanten met een soort politiek correcte mantel der liefde bedekt. Enerzijds kwam dit doordat de Belgen niet de gewoonte hebben om te zeggen wat ze werkelijk denken en anderzijds omdat die ‘zelfgenoegzame’ Nederlanders het zich gewoonweg niet kunnen voorstellen dat die ‘vriendelijke’ Belgen een gloeiende hekel aan hun hebben.
Hoog tijd dus voor een boek dat uitlegt hoe het werkelijk zit met de relatie België-Nederland.
Dit boek van Evert van Wijk is gebaseerd op de vele praktijkervaringen die hij de voorbije 25 jaar heeft meegemaakt. Met talloze waar gebeurde anekdotes waarin het meestal goed fout liep, omdat Evert toen nog dacht dat België en vooral Vlaanderen een soort extra provincie van Nederland is.
Maar Nederlanders die dat denken, komen snel bedrogen uit!
Boek 32 tips voor 0032: concrete tips waarmee je als Nederlander de Belgische consument overtuigt.
Dat Belgen en Nederlanders dezelfde taal spreken, betekent nog niet dat je er met dezelfde marketingstrategie succes boekt. In 32 tips voor 0032 deelt Eric Lippens – oprichter van Vraaghetdebelg.nl en expert in marketing- en cultuurverschillen tussen Nederland en België – zijn ervaring uit het begeleiden van meer dan 250 Nederlandse bedrijven die succes zochten en vonden in België.
Van communicatie en klantgedrag tot mediastrategie en website-aanpak: elke tip is direct toepasbaar en laat zien hoe kleine aanpassingen een groot verschil maken. Zo ontdek je onder meer:
- waarom copy-paste van je Nederlandse mediastrategie in België zelden werkt,
- hoe je met een eenvoudige .be-website meteen meer vertrouwen wekt bij Belgische klanten,
- waarom de Belg veel gevoeliger is voor reviews dan de Nederlander,
- en hoe subtiele verschillen in taal en toon bepalen of je boodschap aanslaat of niet.
Over de auteur
Eric Lippens is oprichter van Vraaghetdebelg.nl, de adviseur waar Nederlandse ondernemers en marketeers terechtkunnen met al hun vragen over zakendoen in België. Met zijn team helpt hij bedrijven om hun strategie, communicatie en sales te vertalen naar de Belgische context. Dankzij zijn praktijkervaring en scherpe inzichten is hij uitgegroeid tot een veelgevraagd spreker en adviseur voor iedereen die over de grens zaken wil doen.
Dit boek is een onmisbare gids voor ondernemers, marketeers en salesprofessionals die hun activiteiten in België willen laten groeien. Met de 32 concrete tips van Eric Lippens vermijd je dure beginnersfouten en ontdek je hoe je met de juiste aanpak méér klanten wint én behoudt in de Belgische markt
Wat lezers vinden
De spijker op z’n kop!
Een geweldig boek, dat haarscherp de verschillen tussen de nederlandse en belgische cultuur omschrijft.
In onze blogs houden we u op de hoogte over het laatste nieuws.
Ook haken we vaak in op actualiteiten die met de cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders te maken hebben.

