• Wij zijn klaar voor Union!
  • Wij moeten gewoon winnen van Union!
  • Wij gaan…

Nederlanders hebben een enorm groot zelfvertrouwen. Dat siert hen echt. Geen uitdaging is te groot. Ze gaan voor het allerhoogste. Elke 2 jaar gaat Nederland wel Europees of Wereldkampioen worden.

In de sport, maar ook in het bedrijfsleven straalt de ambitie er vanaf.

Maar als het over België-Nederland gaat, dan zijn er wel eens paar serieuze misstappen.
In de sport, maar ook in het bedrijfsleven schalen de ambities dan plots af…

Mocht PSV voor aanvang van de match tegen Champions League debutant beter hun huiswerk gemaakt hebben, dan waren ze een pak minder verrast.

Want Royale Union Saint-Gilloise SCRL staat bekend in België als een ploeg die enorm goed kan voetballen, die agressief is en waar er ook wat ‘klootzakjes’ rondlopen.

Daar liepen de jonge klassevoetballers van PSV in het mes. Nochtans hebben in 2025 ook FC Twente (0-1) en AFC Ajax (1-2) al in eigen huis verloren van Union. Dat wist PSV toch ook?

In het voetbal zijn er genoeg voorbeelden van een te grote zelfzekerheid en te weinig voorafgaande voorbereiding op de details die een match kunnen beslissen. Belgen hebben minder talent, maar kunnen behoorlijk verrassend uit de hoek komen met agressief spelen, teamwork en soms ook met wat spreekwoordelijke slagen onder de gordel.

Frankie Vercauteren in de barragematch voor het WK tegen Wim Kieft in 1985
Lorenzo Staelens tegen Patrick Kluivert op het WK 1998
Anderlecht tegen PSV in 2001 in de Champions League (2x)
Standard tegen AZ Alkmaar in 2006 met de late winner van keeper Bolat
Union tegen Twente, Ajax en PSV in 2025

 

They never see them coming

 

We zien in het Nederlandse bedrijfsleven 9 op 10 keer dezelfde situatie als in het voetbal: Met veel zelfvertrouwen de Belgische markt op.
Om dan tot de vaststelling te komen dat die Belgen toch anders zijn dan ze dachten! Met veel gemaakte kosten en te lage omzetten.

  • Iets te weinig research gedaan…
  • Iets te veel hetzelfde doen waar je in Nederland succes mee hebt gehaald…
  • Te weinig rekening gehouden met de culturele verschillen in consumentengedrag…zowel in B2C als B2B

Bezint eer ge begint…

 

  • Laat je informeren hoe die Belgen het spel spelen.
  • Gebruik je klasseflitsen op de juiste momenten
  • Gebruik de juiste tactiek op Belgische velden

Kleine voorbereidingen en aanpassingen zorgen voor mooie winstmatchen!

 

Meer weten over zaken doen in België? Of over de culturele verschillen tussen België en Nederland in marketing, sales en HR? 

Neem contact op met Eric Lippens – expert van Vraaghetdebelg.nl en auteur van dit artikel – via eric@cultuurverschillenbelgienederland.nl of +32 474 34 08 82.