Gisteren berichtte de Belgische krant De Tijd dat het Belgische KBC zijn zinnen zou zetten op een overname van het Nederlandse ABN AMRO.

Wereldwijd zoeken banken naar schaalvoordelen en zijn banken op zoek naar overnames.

Dat KBC interesse toont volgens Bloomberg om ABN AMRO over te nemen, roept ongetwijfeld aan beide kanten van de grens twijfels en slechte herinneringen aan de overname van ABN AMRO door Fortis bank in 2007*.

Een blik op de cijfers doet ons alvast de wenkbrauwen fronsen wie nu het meeste baat gaat hebben bij de overname. Maar vooral: gaat er een clash van culturele verschillen in aanpak, samenwerking en personeelsbeleid komen?

KBC:

  • Werknemers: 40.000
  • Balanstotaal: 373 miljard euro
  • Beurswaarde: 40,4 miljard euro
  • Nettowinst: 3,4 miljard euro
  • Kantoren: 429 bankkantoren en 283 verzekeringskantoren

ABN AMRO:

  • Werknemers: 21.000
  • Balanstotaal: 385 miljard euro
  • Beurswaarde: 22,2 miljard euro
  • Nettowinst: 3,4 miljard euro
  • 77 bankkantoren

ABN AMRO maakt evenveel winst als KBC, maar met de helft van de werknemers die KBC heeft. KBC mag dan in België bekend staan om een vooruitstrevende bank te zijn die enorm hard inzet op het digitale luik maar als je bovenstaande cijfers bekijkt zie je meteen een groot verschil: het aantal bankkantoren met een groot personeelsbestand als gevolg.

Maar een verschil van 19.000 werknemers voor eenzelfde winst is niet enkel aan de kantoren te wijten. Stel dat elk kantoor gemiddeld 12 werknemers tewerkstelt, wat al veel is. Dan nog heb je 10.000 extra werknemers voor eenzelfde winstpercentage.

Hoe gaan KBC en ABN AMRO concreet samenwerken bij een overname?

 

Wie heeft de beste know-how in huis voor de verdere digitalisering van het bankwezen? Is dat ABN AMRO die met 77 bankkantoren over heel Nederland (19 miljoen inwoners) reeds staat waar vele Belgische grootbanken van dromen? Namelijk weinig bankkantoren en veel online business?

Of is het KBC dat vooral inzet op vele nevenactiviteiten die in hun KBC app Kate zitten? Het is geen geheim dat KBC een full service bank wil worden waar je veel meer doet dan bankzaken regelen. Vele niet-bancaire partners hebben een plaats in de app.

Op basis van de winstcijfers, onze eigen ervaringen bij 2 van de 5 Belgische grootbanken en de vele ervaringen die we opdeden bij het begeleiden van Nederlandse en Belgische bedrijven in elkaars markt zien wij vele kansen, maar ook grote bedreigen in deze overname.

Belangrijkste is niet wie het meest vooruitstrevend is in deze overname, maar wel hoe en in welke mate er een culturele integratie komt tussen KBC en ABN Amro.

Dat ene winstcijfer geeft ons een sterke indicatie dat KBC als eventuele overnemer van ABN AMRO een moeilijke samenwerking tegemoet kan gaan.

In welke mate gaan de Nederlanders meegaan in de andere manier van werken van KBC? Meer mensen, maar evenveel overhouden op het einde van de streep? De vooroordelen zullen snel volgen in de praktijk. De overgenomene kan snel aangeven dat zij het efficiënter zullen doen, terwijl de overnemer vooral wil uitbreiden.

Dit in combinatie met de vele andere cultuurverschillen tussen Belgische en Nederlandse aanpak kan een gevaarlijke cocktail opleveren. Projectaanpak, leidinggeven, feedbackcultuur, visie op kosten, investeringen,… zijn vele valkuilen tussen Belgische en Nederlandse bedrijven. In deze context gaat het over miljarden en zullen de zaken zeker uitvergroot worden.

KBC zal niet de fout maken die Fortis maakte en zijn hand overspelen qua financiën, maar de dagdagelijkse werking zal in de praktijk moeilijk worden.